14 روش‌ نگهداری از کارتریج که باید بلد باشید!

14 روش‌ نگهداری از کارتریج که باید بلد باشید!

برای نگهداری از کارتریج بهتر است، با کارتریج‌ها و انواع آن‌ها آشنا شویم. منبع تامین و تهیه رنگ در چاپ‌گر را کارتریج می‌گویند و با توجه به نوع چاپ‌گر تونر، یا کارتریج لیزری نامیده می‌شوند. مدل دیگر کارتریج جوهر‌افشان است که برای پرینتر‌های جوهرافشان استفاده می‌شود. کارتریج‌ها در پرینتر سه رنگ اصلی را نگهداری می‌کنند، اما امروزه با تولید دستگاه‌های پیشرفته‌تر رنگ‌های دیگر را هم نگهداری می‌کنند.

همچنین شما میتوانید در هنگام تمام شدن شارژ کارتریج خود، با مراجعه به مراکز معتبر مثل (اچ پی ساپورت) اقدام به این کار نمایید.

زمان تعویض کارتریج

در بیشتر پرینترها قبل از تمام شدن، رنگ کارتریج پیغامی برای کاربر مصرف کننده پرینتر ارسال می‌شود که در آن هشدار می‌دهد زمان تعویض کارتریج شما رسیده است. در سازمان‌ها و ادارات که میزان استفاده آن‌ها از دستگاه بسیار زیاد است، عموما پس از گذشت چند ساعت رنگ کارتریج به پایان می‌رسد.

اما در دستگاه‌ها و مصارف خانگی زمان تمام شدن کارتریج حدود پنج هفته، یا بیشتر و بسته به میزان مصرفی آن‌ها به پایان می‌رسد. کاربر باید به این نکته توجه کند، که زمان تعویض کارتریج بعد از دریافت پیامکی است که ارسال می‌شود. باید توجه کرد که تا هنگام کم‌رنگ‌ شدن یا متوقف شدن چاپ، کارتریج جدید را نصب نکنید و اگر کلمه‌ها در هنگام چاپ کم رنگ هستند، می‌شود با توزیع درست جوهر کیفیت چاپ را بالا برد.

تاثیر رطوبت بر کارتریج

ترکیب دو نیروی شیمیایی و مکانیکی در آخر کار چاپ رخ می‌دهد، این دو فرایند مکانیکی و شیمیایی نیازمند شرایط مناسبی هستند. اگر دستگاه پرینتر در مکانی که رطوبت در آن زیاد است، باشد پس ممکن است که عملکرد آن را دچار تغییر شود و بازدهی کارتریج پایین بیاید و باعث می‌شود کاغذ کمی موجی شود.

در برخی از دستگاه‌ها اگر پرینتر در اتاقی باشد که رطوبت کم است، جوهر می‌تواند کار بسیار سختی داشته باشد و باعث می‌شود چاپ‌ها کم‌رنگ و سبک به نظر برسد. بهترین روش نگهداری پرینتر‌ها در مکانی است که رطوبت متوسطی داشته باشد؛ یعنی نه خیلی مرطوب و نه خیلی خشک باشد.

اگر پرینتری دارید که کارتریج آن دچار مشکل شده است مثلا چاپ کمرنگی را به شما ارائه میدهد و نیاز به تعمیر دارد میتوانید با تعمیر کارتریج آنرا مانند روز اول خود کنید.

نحوه نگهداری از کارتریج جوهر افشان

کارتریج‌های جوهر افشان از ابزار‌های مصرفی، دستگاه پرینتر هستند که ضمن دقت در خرید کارتریج مناسب در نگهداری آن نیز باید توجه لازم را داشته باشید تا علاوه بر استفاده مناسب از آن بتوان در مدت زمان بیشتری آن را نگهداری کرد. نحوه نگهداری مناسب  از کارتریج از هزینه مجدد برای تهیه کارتریج جلوگیری می‌کند.

محیط نگهداری از کارتریج از جمله عواملی است که باید به آن توجه ویژه داشت. این محیط شامل عوامل طبیعی می‌باشد که بر کیفیت کارتریج و دوام جوهر تأثیر می‌گذارد؛ از این رو باید بهترین محیط را برای نگهداری از آن انتخاب کرد.

  1. دمای محیط: محیط باید دارای دمای مناسب و معمولی باشد،‌ هوای بیش از حد گرم به شدت به جوهر کارتریج آسیب وارد می‌کند؛ زیرا باعث به جوش آمدن جوهر می‌شود. هوای گرم نیز باعث تبخیر و خشک شدن جوهر نیز می‌شود، هوای سرد نیز به جوهر کارتریج آسیب وارد می‌کند.
  2. عدم تابش نور مستقیم به کارتریج: نور زیاد به شدت به کارتریج‌ها آسیب وارد می‌کند؛ از این رو بهتر است کارتریج را در معرض تابش مستقیم نور نگهداری نکنید.
  3. نگهداری کارتریج دور از گرد و غبار: گرد‌و‌غبار بار از جمله عوامل دیگری است، که بر کارتریج جوهر افشان آسیب می‌رساند. این گرد‌و‌غبار به داخل کارتریج نفوذ کرده و باعث مسدود شدن منافذ آن می‌شود.

نحوه نگهداری از کارتریج پرینتر لیزری

کارتریج‌های لیزری یا تونری نسبت به کارتریج‌های جوهر افشان حساسیت کمتری دارند؛ اما بی توجهی به آنها باعث خراب شدن آن‌ها خواهد شد. نور، گرما و رطوبت عوامل اصلی در آسیب دیدن کارتریج‌های لیزری هستند.

  • پرهیز از قرار گرفتن در رطوبت: نگهداری کارتریج‌ها باید دور از رطوبت باشد. رطوبت دشمن طبیعی تونر است.
  • تخلیه مخزن کارتریج: یکی از نکات مهم در نگهداری کارتریج تخلیه به موقع مخزن آن است.
  • نگهداری کارتریج به دور از نور: از قرار دادن کارتریج در معرض نور باید خودداری شود.
  • نگهداری کارتریج به صورت افقی : کارتریج‌های لیزری را به صورت افقی قرار دهید. نگه داشتن آن‌ها به صورت عمودی باعث می‌شود، پودر تونر در داخل کارتریج جابه‌جا شود.
  • نصب صحیح کارتریج روی پرینتر : هنگام تعویض و نصب کارتریج باید دقت کافی داشته باشید. طبق نکات دفترچه باید عمل کرد.

راهکار برای افزایش طول عمر کارتریج

نگهداری مناسب از کارتریج که در بالا ذکر شده، یکی از راه‌های افزایش طول عمر کارتریج‌ها است.

  1. تمیز کردن پرینتر
  2. درصورت عدم استفاده از سینی تغذیه، دستی آن را ببندید
  3. به فونت‌های نوشتاری جهت افزایش طول عمر کارتریج توجه شود
  4. فعال نگه داشتن کارتریج‌ها
  5. تنظیم دمای محیط

علائم نیاز به تمیز کردن کارتریج

یکی دیگر از نکاتی که موقع کار کردن با پرینتر باید انجام دهید، مراقبت و نگهداری از این دستگاه است. قطعات داخل چاپگر همچنین در معرض آلودگی قرار می‌گیرند و نیاز به تمیز کردن دارند. کارتریج یکی از این بخش‌هایی است که باید به صورت مداوم و منظم تمیز شود، البته در بعضی از دستگاه‌ها قابل تمیز شدن نیستند و باید تعویض شوند.

علائمی همچون تار شدن نوشته‌ها می‌تواند، نشان دهنده این باشد که دستگاه نیاز به تمیز شدن دارد. روش‌های تمیز کردن کارتریج در سایت کپی تک نشان داده شده است.

خرابی پرینتر

اگر وضوح چاپی دستگاه پایین آمده یا دستگاه کاغذ می‌کشد، یعنی اینکه پرینتر نیاز به تعمیر دارد، پرینتر‌های نسل جدید اچ پی به دلیل برخورداری از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته و جدید، نیاز به تعمیرات توسط ربات‌ها و کارشناسان متخصص دارد. تا آسیب به دیگر نقاط دستگاه وارد نشود. به همین منظور به شما توصیه میکنیم آنرا به یک کارشناس مجرب نشان دهید و به تعمیر پرینتر hp خود بپردازید.

شارژ کارتریج

دلیل افت کیفیت چاپ در پرینتر‌ها تمام شدن، تونر یا جوهر کارتریج است. بنابراین در صورتی که شارژ کارتریج تمام شود، برای دریافت شارژ باید با نمایندگی آن تماس بگیرید و یک تونر اورجینال دریافت کنید. تشخیص بهترین زمان برای شارژ کارتریج سخت نیست، چاپ‌گر‌های مدرن هنگام به اتمام رسیدن، تونر و جوهر پیغامی مبنی بر تمام شدن جوهر ارسال می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب تمام نکات نگهداری از کارتریج را بیان کردیم و روش‌هایی که عمر کارتریج را افزایش می‌دهند را به طور کامل توضیح داده‌ایم. با مطالعه این مطالب می‌توانید زمان بیشتری کارتریج خود را نگهداری کنید. و عمر کارتریج را افزایش دهید.

 

لوازم یدکی و قطعات پرینتر را از کپی تک بخواهید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید