۸ نوع کاغذ مناسب چاپ عکس را بشناسید.

۸ نوع کاغذ مناسب چاپ عکس را بشناسید.

در گذشته وقتی می خواستیم عکس بگیریم، یا چاپ کنیم، باید سراغ عکاسخانه‌ها می‌رفتیم. عکاس‌خانه‌ها بودند که اتاقی به نام تاریک‌خانه برای چاپ عکس داشتند. اما امروزه شرایط فرق کرده و همه‌ی ما می‌توانیم به راحتی عکاسی کنیم و آنها را در خانه و یا شرکت و فقط با یک پرینتر جوهر افشان خانگی چاپ کنیم. یکی از مسائلی که در چاپ عکس باکیفیت مهم است، نوع کاغذ عکس است.

ما این بار در وبلاگ خقصد داریم، در رابطه با کاغذ مناسب چاپ عکس با شما صحبت کنیم و بررسی کنیم که ویژگی‌های اولیه بهترین کاغذ چاپ عکس چیست؟ چه ضخامتی باید داشته باشد، چه کاغذهایی دوام و ماندگاری بیشتری دارند و … پس اگر شما نیز همچون ما به مبحث کاغذ مناسب چاپ عکس علاقه‌مند هستید، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

کاغذ مناسب چاپ عکس چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

وقتی وارد فروشگاه‌های لوازم عکاسی می‌شوید، ممکن است با حجم زیادی کاغذ عکاسی مواجه شوید که هرکدام مشخصات خاص خودشان را دارند و این تنوع کاغذ ممکن است شما را سردر گم کند، برای اینکه از این سردرگمی نجات پیدا کنید، باید در ابتدا بدانید که عکس چاپ شده را می‌خواهید چکار کنید؟ در آلبوم عکس بگذارید؟ به دوستان‌تان هدیه دهید؟ در قاب عکس گذاشته و یا به دیوار بزنید؟ پس از اینکه مشخص کردید با عکس چاپ شده می‌خواهید چکار کنید؛ به این نکات مهم در خرید کاغذ عکاسی توجه کنید:

۱. وزن و سایز کاغذ مناسب چاپ عکس

یکی از نکات مهم در چاپ عکس، اندازه کاغذ است. در قسمت قبل به این مسئله اشاره کردیم که در ابتدا از خود سوال کنید که عکس را برای چه می‌خواهید؟ اگر می خواهید در آلبوم بگذارید، سایز مناسب آن ۱۵*۱۰ سانتی‌متر یا ۴ در ۶ اینچ است. اگر دوست دارید عکس را قاب گرفته یا پوستر کرده و یا به شکل تقویم در بیاورید، باید عکس را در اندازه‌های ۲۷ در ۲۰ سانتی‌متر یا ۱۸ در ۱۱ سانتی‌متر، ۴۸ در۳۳ سانتی‌متر چاپ کنید.

۲. ضخامت و بافت کاغذ مناسب چاپ عکس

یکی از نکات بسیار مهم که در هنگام چاپ عکس باید به آن توجه کنید، ضخامت و بافت کاغذ مناسب چاپ عکس است. واحد اندازه گیری ضخامت کاغذ (gsm) است. بنابراین اگر شما این واحد را دیدید و یا شنیدید، تعجب نکنید. این واحد براساس نوع کاری که می کنید، متفاوت است.

  • اگر قصدتان از چاپ عکس، بروشور زدن است، کاغذ مناسب باید ضخامتی حدود 120 تا 150gsm داشته باشد.
کاغذ بروشور
کاغذهای مناسب چاپ بروشور نباید ضخیم باشند. علاوه براین باید قیمت مناسبی داشته باشد تا از لحاظ هزینه نیز به صرفه باشند.
  • اگر به دنبال کاغذ مناسب چاپ عکس هستید، کاغذهایی با ضخامت 150 تا 200 gsm را انتخاب کنید. این کاغذها مانگاری بالایی دارند و برای عکس‌هایی که می‌خواهید قاب بگیرید، بسیار مناسب هستند.
  • کاغذهایی با ضخامت 200 الی 300 gsm برای چاپ کارت پستال، کارت دعوت و تصاویر در اندازه بزرگ مناسب هستند. اما قبل از خرید بررسی کنید که پرینتر شما از این ضخامت کاغذها پشتیبانی می‌کند یا نه؟

۳. قیمت کاغذ چاپ عکس

۴. میزان روشنایی و براق بودن کاغذ مناسب چاپ عکس

چند مدل کاغذ عکس وجود دارد؟

تا حالا از خود پرسیدید چند نوع کاغذ عکس وجود دارد؟ برای پاسخ این پرسش، همچنان همراه ما باشید:

کاغذ لاستر مات

کاغذ لاستر مات، یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین کاغذهای عکاسی است که به نسبت قیمت مناسبش، کیفیت چاپ خوبی دارد. این نوع کاغذ، برای چاپ عکس‌های سیاه و سفید و یا تیره، عکس‌های پرسنلی و عکس‌های قاب عکس بسیار مناسب است. کاغذ لاستر مات نور را انعکاس نمی‌دهد، سطح ماسه‌ای و مات دارد و به اثر انگشت حساس نیست.

کاغذ لاستر
کاغذ لاستر در برابر اثر انگشت، اصطکاک و رطوبت بسیار مقاوم است. این نوع کاغذ توانایی نشان دادن روشنی رنگ‌ها و کنتراست را ندارد، اما به راحتی می‌تواند به سیاهی عمق بخشیده و نور را بازتاب کند. اگر تصویری واضح، اما بدون توجه به جزییات می‌خواهید، کاغذ لاستر گزینه مناسبی است.

کاغذ گلاسه

یکی دیگر از انواع کاغذ مناسب چاپ عکس، کاغذ گلاسه است. این نوع کاغذ به دلیل براق بودنش به راحتی قابل تشخیص است. از این نوع کاغذ برای چاپ عکس‌های شاد و رنگی استفاده می‌شود. رنگ‌ها در این نوع کاغذ عکاسی زنده‌تر، عمیق‌تر و زیباتر هستند. از این نوع کاغذ برای تصاویر پاسپورتی نیز استفاده می‌شود.

یکی از نکاتی که باید در کاغذ گلاسه به آن توجه لازم داشته باشید، این است که این نوع کاغذ به شدت به اثر انگشت حساس بوده و بهتر است که عکس‌های چاپ شده روی کاغذ گلاسه را در آلبوم قرار دهید. سطح عکس‌های کاغذ گلاسه به شدت نسبت به نور حساس بوده و بازتاب مداوم آن ممکن است، دردسرساز باشد.

چاپ عکس روی کاغذهای براق برای افرادی که مهارت چندانی در چاپ عکس نداشته و به قول معروف مبتدی هستند، مناسب است.

کاغذ سیلک

بهترین و حرفه‌ای‌ترین کاغذ مناسب چاپ عکس، کاغذ سیلک است. به کاغذ سیلک، کاغذ ابریشمی نیز می‌گویند این کاغذ حساسیت کاغذهای براق را نداشته و اثر انگشت روی عکس باقی نمی‌ماند و نسبت به کاغذهای لاستر مات، ضخامت بیشتری دارد. جزییات تصاویر، در کاغذهای سیلک به خوبی دیده می‌شوند. ماندگاری این نوع کاغذ بالا بوده، درخشندگی کمی دارد، بافت آنها درشت و قابل لمس است. از کاغذ سیلک برای چاپ تصاویر روی شاسی استفاده می‌کنند. این نوع کاغذ در آتلیه‌های عکاسی استفاده شده و با توجه به کیفیت، قیمت چندانی ندارد.

کاغذ سیلک
عکاسان حرفه‌ای با توجه به کیفیت و کنتراست بالای کاغذ سیلک از این نوع کاغذ برای چاپ عکس‌ها استفاده می‌کنند. قیمت این نوع کاغذ به نسبت کاغذ گلاسه و کاغذ لاستر بالاتر است.

کاغذ متالیک

کاغذ متالیک یکی از گران‌ترین کاغذهای چاپ است. اغلب کسانی که می‌خواهند کار ویژه و منحصر به فرد انجام دهند به سراغ این نوع کاغذ می‌روند. کاغذ متالیک به دلیل تراکم زیادش، قیمت بالایی دارد. درصد بالای ذرات نقره استفاده شده در بافت کاغذ، موجب شده تا نمای نهایی کاغذ بسیار شفاف و زیبا شود. در کاغذ متالیک تمامی جزییات به طور واضح دیده خواهد شد. به همین دلیل از این مدل کاغذ برای چاپ عکس‌های پرتره حرفه‌ای، عکاسی صنعتی و … استفاده می‌شود. این نوع کاغذ از لحاظ ظاهری نمایی شبیه کاغذ گلاسه داشته با این تفاوت که درخشندگی آن کمتر و طبیعی‌تر است. مقاومت این نوع کاغذ به نسبت نوع گلاسه بیشتر بوده و دوام و ماندگاری آن نیز بالاست.

کاغذ چاپ کنواس

کاغذ کنواس یکی دیگر از انواع کاغذ چاپ است که گاهی آن را به دلیل ضخامتش با پارچه اشتباه می‌گیرند. این نوع کاغذ سطح درخشنده‌تری داشته و رنگ را نیز بهتر می‌تاباند. البته جزییات را به اندازه کاغذهای متالیک نشان نمی‌دهند. کاغذ کنواس استحکام زیادی دارد و در مقابل عواملی همچون نور، رطوبت، حرارت و … مقاومت بالایی دارد.

به کاغذهای کنواس، کاغذ بوم نیز می‌گویند. این نوع کاغذ برای عکس‌هایی که به صورت بوم روی دیوار نصب می‌شوند، بسیار مناسب است.

کاغذ هنری

نوع دیگری از کاغذ مناسب چاپ عکس، کاغذ هنری است که پوششی مات دارد. در این نوع کاغذ، تصویر رنگ یکسانی داشته و بسیار عالی نمایش داده می‌شود. کاغذ مات، بافتش از کاغذ مات ضخیم‌تر بوده و البته قیمت بالاتری نیز دارد. همانطور که گفته شد، کاغذ هنری، به دلیل رنگ یکنواختش، برای چاپ عکس مناظر، بسیار مناسب است.

کاغذ هنری
کاغذهای هنری به دلیل بافت ضخیم، رنگ و کنتراست یکنواخت برای چاپ منظره مناسب‌تر هستند.

کاغذ اکلیلی

نوع دیگری از کاغذ عکس است که به تازگی رواج پیدا کرده و به آن کاغذ اکلیلی می‌گویند. از این نوع کاغذ، اغلب برای چاپ عکس نوزادان و کودکان استفاده می‌کنند. البته باید گفت، عکس‌های اکلیلی و براق، بعد از اینکه چاپ عکس خاتمه می‌یابد، به صورت اکلیلی در می‌آیند. در واقع عکس ابتدا روی کاغذ چاپ می‌شود، سپس یک لایه براق و شفاف اکلیل‌دار به صورت لمینت روی عکس چسبانده شده و عکس به صورت اکلیلی دیده می‌شود. عکس‌های اکلیلی درخشندگی خاصی داشته و برای محیط‌های کم نور با تمرکز نور نقطه‌ای پیشنهاد می‌شود.

قطعات و لوازم جانبی پرینتر را از کپی تک تهیه نمایید.

کاغذ پریل

کاغذ پریل نیز نوعی از کاغذ عکس حرفه‌ای است که چاپ عکس روی آن بسیار زیباست. این نوع کاغذ را کمپانی فوجی تولید کرده و شاید در نگاه اول بسیار شبیه کاغذهای براق باشد، اما از لحاظ قیمت، کیفیت و استحکام آن بسیار بالا است.

چه عواملی در دوام و ماندگاری عکس موثر هستند؟

دوام و ماندگار عکس به عواملی همچون جنس کاغذ عکس، پرینتر و کارتریح پرینتر بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم، در هنگام خرید کاغذ به دفترچه راهنمای پرینترتان مراجعه کنید. اغلب دفاتر راهنمای پرینتر، اطلاعات لازم درباره بهترین و مناسب‌ترین نوع کاغذ پرینتر را در اختیارتان قرار می‌دهند. گام بعدی استفاده از کارتریج اصل و باکیفیت در پرینترهای جوهر افشان است. اگر در این باره اطلاعاتی ندارید می توانید به مقاله بهترین پرینترهای خانگی ۲۰۲۲ ما در وب سایت خانه پرینت مراجعه کنید.

 

همچنین بخوانید آیوپای مرکز فروش محصولات چیبو 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید