کاغذ دیجیتالی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

کاغذ دیجیتالی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

باوجود پیشرفت تکنولوژی و آگاهی بیشتر مردم نسبت به حفظ محیط زیست، مصرف زیاد کاغذ، این یگانه راه انتقال دانش بشر بسیار بالا است. اختراع کاغذهای دیجیتالی شاید یکی از راه‌های کاربردی و مهم در زمینه کاهش مصرف روزمزه کاغذ باشد، هرچند هنوز آنچنان رایج نشده‌است. برای اینکه بدانید کاغذ دیجیتالی چیست و چه کار می‌کند؛ با ما همراه شوید.

کاغذ دیجیتالی چیست؟

کاغذهای الکترونیکی یا دیجیتالی یک وسیله‌ی ذخیره‌سازی و نمایشگر با قابلیت حمل و جابه‌جایی هستند که کارایی شبیه کاغذ دارند اما با این تفاوت که می‌توان چندین بار روی آنها نوشت. شاید با اوصافی که از کاغذ الکترونیکی شنیده‌اید، تصور کنید که این کاغذها همچون صفحه‌های گوشی‌های هوشمند و یا لپ‌تاپ‌ها و کتاب‌خوان‌ها هستند. در حالیکه این گونه نیست، کاغذهای الکترونیکی نوری تولید نمی‌کنند و با استفاده از یک مداد الکترونیکی که اغلب همراه آنهاست، می‌توانید اطلاعات‌تان را روی آنها نمایش دهید و یا روی آنها بنویسید.

کاغذهای دیجیتالی در واقع یک وسیله کوچک و جایگزین مناسب کاغذ هستند که مصرف انرژی بسیار پایینی داشته و شما را بی‌نیاز از استفاده چندین باره کاغذ می‌کنند.

شارژ کاغذ دیجیتالی
کاغذهای دیجیتالی به دلیل اینکه نوری از خود تولید نمی‌کنند، مصرف انرژی پایینی دارند. به‌گونه‌ای که گاهی تا هفته‌ها باتری آنها نیاز به شارژ مجدد ندارد.

تفاوت کتابخوان و کاغذ دیجیتالی در چیست؟

کتاب‌خوان‌ها همانطور که اشاره شد، همچون گوشی‌های هوشمند و یا لپ تاپ از خود نور ساطع می‌کنند. علاوه‌براین در کتابخوان‌ها، رنگ‌ها با استفاده از سطوح نوری دیده می‌شوند. اما کاغذهای دیجیتالی تنها از نور محیط استفاده کرده و با استفاده از قلم الکترونیکی هر نوع اطلاعات را به دید مخاطب می‌رسانند. مصرف انرژی کاغذهای الکترونیکی بسار کم بوده و می‌توانند چندین هفته شارژشان را حفظ کنند.

تفاوت کتابخوان و کاغذ دیجیتالی
کاغذهای دیجیتالی زاویه دید بهتری دارند و به طور مداوم نور مصنوعی به چشم مخاطب نمی‌رسانند. مطالعه با کاغذهای دیجیتالی بهتر بوده و به چشم آسیب نمی‌رسانند.

به چه نکاتی در خرید کاغذ دیجیتالی باید توجه کرد؟

در این قسمت نکات مهمی که در خرید کاغذ دیجیتالی باید به آنها توجه کنیم را با شما در میان می‌گذاریم. این نکات عبارتند از:

صفحه نمایش رنگی و غیررنگی

اغلب کاغذهای الکترونیکی تک رنگ هستند. اما کاغذهای دیجیتالی جدید می‌توانند از تمامی رنگ‌های استاندارد دیجیتالی پشتیبانی کنند. البته نمونه‌های تک رنگ از این کاغذهای مدرن نیز هستند که اغلب پس زمینه سفید و یا مشکی دارند و خطوط محتوایی رسم شده روی آنها برعکس رنگ پس زمینه مشکی یا سفید خواهند بود.

اندازه دستگاه و صفحه نمایش

ابعاد کاغذهای دیجیتالی به صفحه نمایش آنها بستگی دارد . علاوه براین در زمان خرید آنها باید به نسبت صفحه نمایشگر و تصویر توجه کنید. نسبت طول به عرض صفحه نمایشگر باید نزدیک به تجربه نوشتاری روی کاغذهای فیزیکی باشد.

براساس نیازتان کاغذ دیجیتالی را بزرگ و یا کوچک خریداری کنید. اگر برای طرح اولیه و یا انجام کارهای گرافیکی از آن استفاده می‌کنید، اندازه بزرگش را خریداری کنید. اما اگر برای یادداشت‌های روزمره، می‌خواهید استفاده کنید، نیاز به ابعاد بزرگ ندارد.

اندازه کاغذ دیجیتالی
اندازه کاغذ دیجیتالی متغیر بوده و براساس نیاز و هدف شما از خرید آن، می‌توانید اندازه مناسب نیازتان را خریداری کنید.

کیفیت نمایش اطلاعات

کیفیت نمایش اطلاعات در کاغذ الکترونیکی به ۲ عامل رزولوشن و تراکم پیکسلی دستگاه بستگی دارد. هرچه تراکم پیکسلی دستگاه بیشتر باشد، جزییات ریزتری را به نمایش می‌گذارد.

کیفیت و کارکرد قلم

یکی از عوامل بسیار مهم در کیفیت کاغذ الکترونیکی، سرعت پاسخ‌گویی قلم دیجیتالی آن است. هرچه سرعت پاسخگویی قلم کمتر باشد، شما با دردسرهای متعددی مواجه خواهید شد. اگر می‌خواهید از کاغذ دیجیتالی برای انجام کارهای ظریف استفاده کنید، در هنگام خرید به سرعت پاسخگویی قلم توجه کنید.

قابلیت های جانبی نرم افزاری کاغذ دیجیتال

کاغذ دیجیتالی در کنار کیفیت بالا در نوشتن، باید از قابلیت‌های نرم افزاری و ویرایشی خوبی نیز برخوردار باشد. برخی از کاغذهای دیجیتالی، سیستم عامل‌شان به صورت اختصاصی بوده و توسط شرکت سازنده ساخته شده‌است. اما برخی دیگر از سیستم عامل‌های عمومی همچون اندروید استفاده می‌کنند.

قابلیت‌های سخت افزاری

در هنگام خرید کاغذ دیجیتالی به قابلیت‌هایی همچون اتصال به  WiFi و بلوتوث برای دریافت و یا ارسال اطلاعات، توجه کنید. علاوه براین دستگاه باید پردازنده و حافظه کافی برای پشتیبانی از این دو قابلیت‌ داشته باشد.

مزایای استفاده از کاغذ دیجیتالی

  • کاهش مصرف کاغذ و در نتیجه قطع درخت کمتر
  • خرید آنها در مدیریت هزینه‌ها بسیار به صرفه است. چون شما دیگر هزینه‌های هنگفت برای خرید کاغذ و … ندارید.
  • محدودیتی در طراحی نداشته و دیگر نگران مصرف زیاد کاغذ نیستید.

معایب کاغذ دیجیتالی

  1. صفحه نمایش آن به کندی به روزرسانی می‌شود.
  2. برای ساخت انیمیشن و … که سرعت دستگاه در آن حرف اول را می‌زند، مناسب نیست.
  3. اغلب حافظه کمی دارد.
  4. کتابخانه کاغذ دیجیتالی محدود بوده و از همه‌ی فونت‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

کپی تک مرکز فروش پرینتر 

و اما در آخر

خرید کاغذهای دیجیتالی یک امر مفید و کار راه انداز و در عین حال یک فعالیت محیط زیستی بسیار مثبت است که به شما کمک می‌کند از مصرف هزاران برگ کاغذ خودداری کرده و در عین حال به جای حمل ده‌ها برگ کاغذ سنگین، یک کاغذ سبک را با خود حمل کنید که سریع نیز شارژش تمام نمی‌شود.

پس اگر دانشجو هستید و نیاز به نوشتن جزوه‌های متعدد دارید و یا نقاش یا گرافیست هستید و برای طرح‌های اولیه و حتی ویرایش و طرح نهایی کاغذهای مصرف می‌کنید، کاغذ دیجیتالی وسیله‌ای مناسب برای شماست.

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید