پلاتر چیست؟ درباره قطعات پلاتر بیشتر بدانید

پلاتر چیست؟ درباره قطعات پلاتر بیشتر بدانید

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که بنرهای بزرگ و بیلبوردها چگونه چاپ می‌شوند؟ پلاتر دستگاه پرکاربرد و مهمی است که در برای بسیاری از صنایع و کسب‌وکارها نقش مهمی ایفا می‌کند. این دستگاه انواع مختلفی دارد و با تکنولوژی‌های متنوعی کار می‌کند. اگر به صنعت چاپ علاقه دارید بهتر است بدانید پلاتر چیست و چه کاربردهایی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره پلاتر بیشتر بدانیم.

 

پلاتر چیست؟

پلاتر دستگاه چاپی است که دستورات کامپیوتر را برای ایجاد نقشه های خطی روی کاغذ با یک یا چند قلم  می‌کشد. برخلاف چاپگرهای معمولی، پلاتر می تواند خطوط نقطه به نقطه پیوسته را مستقیماً از فایل های گرافیکی برداری یا دستورات ترسیم کند. پلاترها قادر به چاپ تصاویر در مقیاس بزرگ هستند و می‌توانند با مواد مختلف استفاده شوند.

این دستگاه‌ها کاربردهایی مانند چاپ نقشه‌های معماری، نقشه‌ها، تابلوهای بزرگ یا تبلیغات POP در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها، چاپ‌های گالری هنری یا عکس‌های بزرگ و غیره دارند. پلاتر از مواد مختلفی استفاده می‌کند مانند وینیل، بوم، پارچه، کارت، کاغذ، فیلم، کاغذ چسب، کاغذ پوشش داده شده، کاغذ بیلبورد و موادی که می‌توانند به صورت ورق یا رول دربیایند.

انواع پلاترها شامل موارد زیر می باشد:

  • درام پلاتر (Drum plotters)، که بر روی کاغذ پیچیده شده به دور یک درام می کشند که برای ایجاد یک جهت از طرح در حالی که قلم ها برای ارائه جهت دیگر حرکت می کنند.

 

  • پلاترهای تخت(Flatbed plotters)، که بر روی کاغذی که روی یک سطح صاف قرار گرفته است، ترسیم می کنند.

 

  • پلاترهای الکترواستاتیکی (Electrostatic plotters) که روی کاغذ با بار منفی با تونر با بار مثبت رسم می کنند.
  • پلاترهای جوهرافشان(Inkjet plotters)، که از فناوری چاپگر جوهر افشان و قلم های جوهر افشان رنگی برای رساندن دانه های جوهر در مجموعه ای از رنگ ها به سطح طراحی با استفاده از فناوری گرافیک برداری برای حرکت پلاترهای قلم استفاده می کنند.

 

HP پیشروترین فروشنده پلاتر در سراسر جهان است. از دیگر سازندگان این بازار می توان به Canon، Epson و Graphtec اشاره کرد.

اگر تا اینجای مقاله با پلاتر آشنا شدید و نیاز به خرید پلاتر با کیفیت و قیمت مناسب دارید می توانید از ما که به عنوان نمایندگی hp فعالیت می کنیم محصول مورد نظر خود را تهیه بفرمایید.

 

قطعات پلاتر شامل چه مواردی می شود:

صفحه کلید:

ولین قطعه‌ای که در همه پلاترها وجود دارد و با نگاه اول به دستگاه به چشم می‌خورد، صفحه کنترل یا صفحه کلید پلاتر است. به کمک این صفحه می‌توانید فرمان دلخواه خود را به برد دستگاه ارسال کنید.

صفحه نمایش:

در اکثر پلاترها در کنار صفحه کنترل دستگاه، صفحه نمایش یا پنل قرار دارد. از این قسمت می‌توانید اطلاعات کلی مربوط به پلاتر، تنظیمات چاپ و وضعیت دستگاه را بررسی کنید. از طرفی به کمک این پنل می‌توانید خطاهای نمایش داده شده دستگاه را برطرف کنید.

پورت       :usb

به کمک این قسمت می‌توانید فلش یا انواع حافظه جانبی را به پلاتر متصل کرده و اطلاعات را از روی آن مستقیم چاپ کنید.

دکمه پاور:

برای روشن و خاموش کردن دستگاه استفاده می‌شود.

جای کارتریج:

در گوشه‌های دستگاه پلاتر، قسمتی برای قرار دادن کارتریج‌ها تعبیه شده است. می‌توانید از این قسمت به کارتریج‌های دستگاه دسترسی داشته باشید و به راحتی آنها را تعویض کنید.

 

رول دستگاه:

در بیشتر پلاترها دو رول رول برای پلاتر وجود دارد. یک رول در قسمت بالای و یک رول در قسمت پایین پلاتر قرار دارد. در این قسمت رول‌های پارچه‌ای، کاغذی و … برای چاپ قرار داده می‌شود. 

کارتریج:

به کمک کارتریج، کار چاپ در پلاتر انجام می‌شود. به طور کلی در پلاترها بسته به نوع دستگاه از دو مدل کارتریج استفاده می‌شود.

در پلاترهای لیزری از کارتریج‌های پودری و در پلاترهای جوهرافشان از کارتریج‌های جوهری نصب می‌شود. که جوهر ها نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه توضیح می دهیم:

 

Dye

 جوهری که از آب تشکیل شده است پس در مقابل آب و نور خورشید مقاومت ندارد و در مجاورت آنها کیفیت خود را از دست می‌دهند.

 

Pigment

جوهر پیگمنت بیشتر از روغن تشکیل شده و در مقابل آب و نور خورشید مقاومت زیادی دارد. این دستگاه‌ها بیشتر برای آتلیه‌های عکاسی و … که باید چاپ چندسال دوام داشته باشد، کاربرد دارد.

 

Sublimation

این مدل از جوهرها بیشتر برای چاپ و طراحی لباس کاربرد دارد

بردهای پلاتر

یکی از مهم‌ترین قطعات پلاتر، برد است. به کمک برد انواع فرمان‌ها به قسمت‌های مختلف می‌رسد.

برد رول باز کن

این برد سرعت باز شدن رول را بر اساس سرعت دستگاه تنظیم می‌کند.

برد سر هد

این بردها روی هدهای دستگاه نصب می‎شود.

برد دیسپلی

این برد مربوط به صفحه نمایش دستگاه است.

برد اینفرارد هیتر

این برد وظیفه کنترل کردن سیستم حرارتی دستگاه را به صورت هوشمند دارد.

 

مگنت هوا:

این قطعه وظیفه دارد فشار هوا را در زمان چاپ کنترل کند و اجازه برگشت یا خالی شدن هوا را ندهد. از طرفی رنگ اضافی از داخل کارتریج به آن برگشته و خارج می‌شود. این قطعه جزء قطعات مصرفی در پلاتر است و بعد از مدتی باید با قطعه جدید تعویض شود.

 

هد پلاتر

یکی از قطعات پلاتر که در کیفیت چاپ تاثیر بسزایی دارد، هد پلاتر است. در واقع هد پلاتر مانند مغز پلاتر است. به کمک هد پلاتر جوهر روی سطح موردنظر شما پاشیده شده و تصویر موردنظر چاپ می‌شود.

در پلاترهای مختلف با توجه به مدل دستگاه، نوع پاشش و تعداد هدها متفاوت است. در بین پلاترهای موجود در بازار، هد پلاترهای hp نسبت به سایر برندها از کیفیت بهتری برخوردار است.

خود هد پلاترها بر اساس نوع جذب جوهر به دو دسته هد پیزو و هد حرارتی تقسیم می‌شوند. هر دو مدل جوهر را به صورت قطره‌ای روی سطح می‌پاشند ولی روش جذب و خارج شدن جوهر از آنها متفاوت است.

 

هد پلاتر پیزو

هد پلاتر پیزو برای خارج کردن جوهر از نازل ها از حرارت استفاده می‌کند. در این هدها یک فیلم نازک وجود دارد که با ارتعاش آن جوهر از نازل بیرون آمده و روی کاغذ پخش شود. تعداد هدهای پیزو در مدلهای مختلف متفاوت است، به همین دلیل است که کیفیت چاپ پلاترهای مختلف فرق دارد.

 

هد پلاتر حرارتی

در هدهای پلاتر حرارتی فیلم و ارتعاشی وجود ندارد و خارج شدن جوهر از نازل به کمک حرارت و بخار جوهر انجام می‌شود. در این هدها، به جوهر حرارت داده می‌شود و با بخار و انفجار، قطره جوهر از هد بیرون آمده و روی کاغذ پخش می‌شود؛ سپس دوباره حد خنک شده و آماده ادامه فرآیند برای قطره‌های بعدی می‌شود.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید