آموزش ۲ روش تعمیر کارتریج خشک شده پرینتر

تعمیر کارتریج پرینتر، برای افرادی که مدتی است با این دستگاه کار نکرده‌اند، ضروری است. چون زمانی که می‌خواهند از پرینتر استفاده کنند با انواع مشکلات روبرو می‌شوند. اگر مدتی است که کارتریج (منبع جوهر) پرینتر خود را شارژ کرده‌اید، ولی از پرینتر استفاده نکرده‌اید، باید بگوییم که کارتریج پرینتر شما خشک شده و جوهر در داخل کارتریج حالت لختگی پیدا کرده است. به همین دلیل نمی‌تواند کار چاپ را انجام دهد.

 

چرا جوهر کارتریج خشک می ‌شود؟

خشک شدن جوهر کارتریج، یکی از ویژگی‌های مواد مورد استفاده در پرینترهای جوهری است. ساختار کارتریج، به گونه‌ای است که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد یا اینکه برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگرفته است، استعداد خشک شدن را دارد. عوامل دیگری هم هستند که رعایت نکردن آن‌ها باعث خشک شدن جوهر کارتریج می‌شود.

کارتریج هم مثل خیلی از چیزهای دیگر دارای تاریخ انقضای مشخصی است، ولی بسیاری از افراد که با پرینتر کار می‌کنند از این موضوع اطلاعی ندارند. زمانی که تاریخ انقضای کارتریج به پایان برسد، دیگر کاربرد ندارد و غیر قابل استفاده می‌شود. اگر کارتریج به صورت دستی، شارژ شود باعث می‌شود هوا به داخل آن نفوذ کند. در نتیجه جوهر کارتریج خشک می‌شود و سر نازل آن مسدود خواهد شد. به همین دلیل است که باید کار شارژ کارتریج را به متخصصان در این زمینه بسپارید.(برای خدمات شارژ کارتریج می توانید با خیال راحت به تیم متخصص ما در نمایندگی اچ پی بسپارید)

محلی که پرینتر در آن قرار می‌گیرد، باید دارای درجه هوای مناسب و پایداری باشد. چرا که اگر نور آفتاب به طور مستقیم و یکسره به پرینتر بتابد یا اینکه دستگاه، در نزدیکی رادیاتور قرار گرفته باشد، این عوامل سبب خشک شدن جوهر کارتریج می‌شوند. کارتریج پرینتر، در مدل‌های مختلفی وجود دارد. باز کردن کارتریج مسدود شده، کار مشکلی نیست؛ ولی آلودگی زیادی به همراه دارد.

 حالا اینجا شاید برای شما سوال پیش آید که از کجا بفهمیم جوهر داخل کارتریج خشک شده است؟

 

از کجا بفهمیم جوهر کارتریج خشک شده است؟

حال این سؤال پیش می‌آید که نشانه‌های خشک شدن جوهر کارتریج چیست؟ بعد از گذشت یک مدت طولانی که پرینتر بدون استفاده رها شده است، اگر آن را بکار گیرید، با اولین دستور چاپ که برای پرینتر می‌فرستید، متوجه خشکی کارتریج می‌شوید. چرا که اصلاً سندی چاپ نمی‌شود یا اگر هم چاپ می‌شود خیلی بی‌کیفیت است، به نحوی که تنها خطوط افقی رنگی روی سند پیداست. ما در مقاله ای دلایل دیگر علت سیاه پرینت شدن را در پرینتر را توضیح دادیم :)

امکان دارد پیامی مبنی بر نبود جوهر هم، به شما بدهد. همه این‌ها علائم خشک شدن جوهر کارتریج پرینتر است که نیاز به تعمیر دارد. برای تعمیر مخزن جوهر، اولین قدم هد پرینتر است که باید تمیز شود. ما در مقاله ای، روش تمیز کردن هد پرینتر را توضیح دادیم پیشنهاد میکنیم مقاله رو مطالعه کنید. 

برای پاک‌سازی هد، به صورت خودکار، در ابتدا با مطالعه دفترچه، به این اطمینان برسید که پرینتر در دسترس شما، قابلیت پاک‌سازی خودکار را دارد. اگر این‌طور بود، باید 4 الی 5 بار هد به صورت خودکار تمیز شود تا نتیجه خوبی حاصل شود. اگر هم پرینتر امکان پاک‌سازی خودکار را نداشت، باید به صورت دستی هد را تمیز کنید. برای انجام این کار، مقداری الکل ایزوپروپیل را با آب مخلوط کنید و با استفاده از آن، هد را تمیز کنید.

حال که هد پاک‌سازی شد می‌توان کارتریج را تعمیر کرد تا دوباره بتوان از پرینتر استفاده کرد. برای تعمیر کارتریج دو روش تعمیر با آب و تعمیر با مکش به کار می‌رود. در ادامه همراه ما باشید تا به طور مفصل روش‌های تعمیر کارتریج خشک شده را ارائه دهیم.

 

روش اول: آموزش تعمیر کارتریج خشک شده با به کارگیری روش آب

بعد از اینکه به این نتیجه رسیدید که جوهر مخزن پرینتر، خشک شده است، می‌توانید با استفاده از آب این مشکل را حل کنید. برای انجام این کار به یک جفت دستکش لاتکس، تعدادی روزنامه و یک ظرف گود که درون آن آب ولرم و داغ باشد، نیاز هست.

در ابتدا، پرینتر را به برق وصل کنید و بررسی کنید که درایور پرینتر روی سیستم شما وجود داشته باشد. برای مشاهده کارتریج پرینتر، درب دستگاه چاپ را بگشایید. اینک کارتریج سیاه رنگ پرینتر، قابل دیدن است. دستکش‌ها را برای خارج کردن مخزن جوهر، به دست کنید تا چربی دستان شما به کارتریج آسیبی وارد نکند.

آن را از داخل دستگاه چاپ، بیرون آورید و به شکل مورب  روی روزنامه‌ها قرار دهید. این نکته خیلی مهم است که قسمت بیرون آمدن جوهر از مخزن، روی روزنامه قرار نگیرد. کارتریج بسیار حساس است؛ به همین دلیل رعایت کنید که در زمان جا به جایی، ضربه‌ای به آن وارد نشود.

در مرحله بعد باید قسمت خروجی جوهر از کارتریج را درون آب داغ قرار دهید. در این مرحله مشخص می‌شود اگر جوهر خشک نشده باشد، سریعاً در داخل ظرف پخش می‌شود و اگر هم خشک شده باشد 15 الی 20 دقیقه زمان می‌برد تا جوهر به داخل آب نفوذ کند.

در مرحله بعد، کارتریج را از داخل ظرف آب بیرون آورید و آن را خشک کنید به نحوی که هیچ رطوبتی در آن نباشد. بعد از مرحله خشک کردن، مخزن جوهر را به آرامی در جایگاه خود قرار دهید. اینک پرینتر را روشن کنید و اگر عمل چاپ بدون هیچ مشکلی انجام شد یعنی اینکه شما کارتان را به نحو احسن انجام داده‌اید.

 

روش دوم: آموزش تعمیر کارتریج با به کار گیری روش مکش

در روش مکش برای تعمیر کارتریج خشک شده پرینتر، نیاز به جارو برقی دارید. در ابتدا کارتریج را از محفظه پرینتر خارج کنید و برای بیرون آوردن جوهر از آن، مکش جاروبرقی را در حالت کم قرار دهید. نازل کارتریج باید به صورت عمودی و در پایین قرار داده شود و سر جاروبرقی در مقابل مخزن قرار گیرد. حال باید قدرت مکش جاروبرقی را آهسته آهسته زیاد کنید.

این کار را تا زمانی انجام دهید که جوهری در کارتریج نباشد. جوهرهایی که از مخزن بیرون آمده‌اند را تمیز کنید و سپس کارتریج را در جایگاه خود قرار دهید.

در انتهای کار، دستگاه پرینتر را امتحان کنید اگر به درستی عمل چاپ را انجام نداد، نیاز است که با متخصص این حوزه برای رفع مشکل مشورت کنید.

جدای از روش‌های بکارگیری برای تعمیر شارژ کارتریج، نوع کارتریج پرینتر مهم است. کارتریج به شکل سر الکترونیکی، سر اسفنجی و سر باز وجود دارد. کارتریج سر الکترونیکی، دارای پوشش نوار سیمی نارنجی رنگ است. جنس کارتریج سر اسفنجی، اسفنج بوده و به راحتی قابل لمس است و کارتریج سر باز، تنها سوراخی است که داخل آن جوهر دارد. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد انواع کارتریج، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

  1. پرینترهایی که کارتریج آن‌ها از نوع سر الکترونیکی است، اگر روزانه استفاده نشوند دیگر قابل استفاده نیستند.
  2. پرینترهای با کارتریج اسفنجی و سر باز، گزینه خوبی است؛ چرا که به ندرت خشک می‌شوند. تعداد این کارتریج در داخل پرینتر، به 4 یا بیشتر هم می‌رسد. رنگ‌بندی کارتریج‌ها به صورت یک عدد سیاه و سه عدد رنگ متفاوت دیگر است.
  3. اگر کارتریج اسفنجی و سر باز هم خشک شود و روش‌های آب و مکش را روی کارتریج امتحان کردید و باز هم عمل چاپ انجام نشد، در این صورت است که باید به خرید یک کارتریج جدید فکر کنید.

 

راهکارهای پیشنهادی برای رفع کارتریج خشک شده

اگر کارتریج پرینتر دچار مشکل شد و به هیچ نحوی قابل تعمیر نبود، می‌توانید یکی از راه حل‌های زیر را به کار ببرید.

خریداری کارتریج اصلی

اگر بتوانید خود کارتریج مربوط به برند پرینتر را خریداری کنید و جایگزین کارتریج معیوب کنید، بهترین کار را انجام داده‌اید. ولی این روش، هزینه‌های بیشتری را در بر دارد.

خریداری کارتریج با طرح اصلی

این مدل کارتریج، طرح مخزن جوهر اصلی را دارد، ولی کیفیت آن را ندارد که به کارتریج غیر اصل معروف است. تنها مزیت این کارتریج، هزینه کمی است که در قبال آن پرداخته می‌شود. 

شارژ کردن کارتریج پرینتر

به طور منطقی استفاده از کارتریج اصل به جای به کار بردن از کارتریج غیر اصل و شارژی، بهتر است. ولی اگر از پرینتر زیاد استفاده می‌کنید و میزان مصرف کارتریج شما زیاد است و در عین حال کیفیت چاپ زیاد اهمیتی ندارد، می‌توانید از روش شارژ استاندارد کارتریج، استفاده کنید.

سرویس کارتریج

استفاده از طولانی مدت از پرینتر، نیاز به این دارد که گاهی اوقات توسط متخصصین این حوزه، سرویس شود. اگر کارتریج پرینتر به خوبی کار خود را انجام نمی‌دهد، نیازی به تعویض سریع کارتریج نیست. شاید با بررسی یک سرویس کار، مشکل کارتریج به راحتی برطرف شود. این کار نیز، خیلی مقرون به صرفه‌تر هم هست.

 

برآورد قیمت تعمیر شارژ کارتریج

هزینه‌ای که در قبال تعمیر کارتریج از شما دریافت می‌شود، به عوامل مختلفی همچون مدل پرینتر و کارتریج استفاده شده در آن، نوع کارتریج از نظر جوهرافشان و یا لیزری بودن، اندازه دستگاه، علت خرابی دستگاه و در نهایت کارهایی که توسط سرویس کار برای احیای کارتریج انجام شده است، بستگی دارد.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید