نحوه شارژ کارتریج جوهر افشان

نحوه شارژ کارتریج جوهر افشان

کارتریج چیست؟

 

کارتریج یکی از لوازم مورد استفاده در پرینترها است که به صورت لیزری برای پرینترهای لیزری و به صورت جوهر افشان برای پرینترهای جوهر افشان موجود می باشد. به مخزنی که جوهر پرینتر در آن نگهداری می‌شود کارتریج می گویند. کارتریج در زبان انگلیسی به معنای استوانه یا فشنگ است. در ادامه به معرفی کارتریج جوهر افشان و نحوه شارژ کارتریج جوهر افشان می پردازیم.

 

 

کارتریج جوهر افشان

 

کارتریج پرینترهای جوهر افشان با جوهر پر می شود و با استفاده از چیپ به پرینتر متصل می شود. این پرینترها به وسیله منافذ ریز موجود در هد دستگاه، قطرات جوهر را بر روی کاغذ می پاشند و تصاویر رنگی و سیاه و سفید ایجاد می کنند. در این پرینترها سه رنگ اصلی یعنی قرمز، آبی و زرد، در کنار رنگ سیاه (برای ایجاد تصاویر با رنگ مشکی) قرار دارند.

در پرینترهای جوهر افشان قدیمی  رنگ های اصلی به هم متصل بودن و در صورتی که یکی از رنگ ها تمام می‌شد،  مجبور بودند هر سه رنگ را تعویض کنند. اما در پرینترهای امروزی هر سه رنگ به صورت جداگانه مصرف می شوند. کارتریج جوهر افشان در مدل ها و اندازه های مختلف تولید می شود.

آموزش شارژ کارتریج پرینترهای جوهر افشان

 

معمولا شارژ کارتریج در پرینترهای جوهر افشان به صرفه تر از تعویض کارتریج می باشد. بنابراین دانستن نحوه شارژ کارتریج جوهر افشان از اهمیت بالایی برخوردار است. مارک های مختلف کارتریج ممکن است به صورت متفاوت شارژ شوند، اما روش شارژ در اکثر آن ها مشابه است. در این قسمت نحوه شارژ کارتریج جوهر افشان را در چند مرحله شرح می دهیم.

مرحله اول: آماده کردن محل مناسب برای شارژ کارتریج

از آنجایی که اگر جوهر به لباس یا سطحی آغشته شود به راحتی تمیز نمی‌شود، انتخاب محل مناسب برای شارژ کارتریج از نکات قابل توجه می باشد. همچنین برای جلوگیری از تماس دست با جوهر میتوانید از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید‌.

مرحله دوم: ایجاد کردن سوراخ در کارتریج

جوهر کارتریج ها در یک مخزن کوچک درون پوسته پلاستیکی قرار دارد. برای دسترسی به مخزن باید یک سوراخ کوچک در بالای کارتریج ایجاد کنید‌. در بالای کارتریج یک برچسب چسبناک قرار دارد، برچسب را عقب بکشید و سوراخی در بالای سطح آن ایجاد کنید. بعضی از کارتریج ها خودشان دارای سوراخ هستند و نیازی به سوراخ کردن ندارند.

مرحله سوم: تزریق جوهر به کارتریج

پس از ایجاد سوراخ مناسب در سطح کارتریج، با سرنگ اقدام به تزریق جوهر می کنیم. جوهر بعضی از کارتریج ها درون اسفنج نگهداری می‌شود، در این حالت کمی مقاومت در هنگام تزریق احساس می شود. زمانی که جوهر از حفره ها شروع به ایجاد حباب کرد، کارتریج پر شده یا اینکه هوا دارد. با جدا کردن برخی محتویات کارتریج، اگر بیرون آن هوا وجود داشته باشد، يعنى کارتریج پر نشده در غیر اینصورت کارتریج پر است.

مرحله چهارم: پوشاندن سوراخ

بعضی از کیت ها درپوش های پلاستیکی دارند که به راحتی سوراخ ایجاد شده را می پوشانند، در غیر اینصورت میتوانید سوراخ را با یک نوار بپوشانید.

مرحله پنجم : تمیز کردن سر چاپگر و امتحان آن

جایی که جوهر به کاغذ می‌رسد سر چاپگر است و اگر تمیز نشود تصویر چاپ شده ناهموار به نظر می رسد. پس از تمیز کردن سر چاپگر با پارچه، یک صفحه را به صورت آزمایشی چاپ کنید. اگر تصویر چاپ شده منظم نبود، مجددا سر چاپگر را تمیز کرده و دوباره امتحان کنید.

 

انواع کارتریج جوهر افشان

 

پرینترهای جوهر افشان از نظر تعداد کارتریج به چند دسته تقسیم می شوند:

  • پرینترهای جوهر افشان دو کارتریج: این پرینترها دو کارتریج کوچک دارند و فقط از دو رنگ استفاده می کنند.
  • پرینترهای جوهر افشان سه کارتریج: قابلیت استفاده از سه رنگ را دارند.
  • پرینترهای جوهر افشان چهار کارتریج: چهار کارتریج دارند و از ترکیب رنگها، رنگهای بیشتری به دست می آورند.
  • پرینترهای جوهر افشان پنج کارتریج: این پرینترها نیمه حرفه ای هستند.
  • پرینترهای شش کارتریج و بیشتر: این پرینترها کاملا حرفه ای هستند و برای چاپ روی لباس، لیوان، سی دی و غیره استفاده می شوند.

نحوه شارژ کارتریج های رنگی

 

در چاپگرهای که دارای کارتریج های رنگی جداگانه هستند، باید بالای هر مخزن سوراخی ایجاد کنید. سپس برای اینکه مطمئن شوید جوهر درون هر مخزن چه رنگی است، مقداری از جوهر را با سرنگ بیرون بکشید و رنگ مخصوص آن را تزریق کنید.

برای این کار به برچسب ها اطمینان نکنید، زیرا ممکن است درست نباشند. پس از آشنایی با نحوه شارژ کارتریج جوهر افشان، به بررسی مواد تشکیل دهنده جوهر کارتریج می پردازیم.

مواد تشکیل دهنده جوهر مورد استفاده در کارتریج ها

 

مواد تشکیل دهنده جوهر کارتریج باعث ایجاد مقاومت جوهر در برابر دمای ۳۰۰ درجه می شوند. همچنین این جوهر ها تبخیر نمی شوند. از طرفی چون هد چاپگر با سرعت زیاد در حال حرکت می باشد، چاپگر مجبور است جوهر را با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت اسپری کند.

این کار با دقت بالا انجام می شود و جوهر باید سریعا خشک شود. مواد تشکیل دهنده جوهر که سبب گران بودن جوهر می شوند، عبارتند از:

آب، اتیلن گلیکول، اتیلن دیامین تترا استیک اسید، Diols Acetylenic Ethoxylated، Acid Yellow 23 Dye، ، رنگ آبی ۱۹۹، سیکلوهگزانون، Reactive Red 23 Dye ، Butyl Urea .

نکات ضروری در شارژ کارتریج ها

 

سایز سوزن سرنگی که برای شارژ کارتریج استفاده می شود بسیار مهم است. اگر جوهر را با سرعت زیاد به درون سرنگ بکشید ممکن است درون آن حباب های هوا ایجاد شوند. این حباب ها کارتریج را مسدود می کنند. بنابراین قبل از تزریق،  دقت کنید که حباب هوا درون سرنگ وجود نداشته باشد.

  • نحوه شارژ کارتریج جوهر افشان، کثیف کاری زیادی دارد و کوچکترین نشتی می‌تواند فرش، مبل، لباس و غیره را کثیف کند. بنابراین حتما از پارچه یا کاغذ در زیر پرینتر استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از نشت جوهر، کارتریج را به طور کامل پر نکنید و ظرفیت خالی نیز برای آن در نظر بگیرید.
  • بعد از شارژ کارتریج منتظر بمانید تا جوهر در اسفنج حل شود و بلافاصله از پرینتر استفاده نکنید.
  • شارژ کارتریج باید کاملا اصولی و دقیق انجام شود تا به نازل پرینتر جوهر افشان آسیب نزند.
  • انتخاب جوهر مناسب یکی از نکات مهم دیگر در شارژ کارتریج پرینتر جوهر افشان می باشد‌. زیرا استفاده از جوهر نامرغوب، می‌تواند به پرینتر آسیب بزند.
۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید