فکس چیست و چگونه کار می کند؟

تا حالا فکر کردید فکس چگونه کار می‌کند؟ در گذشته‌های نه چندان دور که هنوز خبری از اینترنت پرسرعت نبود، در اداره‌ها و شرکت‌ها و … برای ارسال اسناد از این دستگاه استفاده می‌کردند.

ما  قصد داریم امروز درباره «فکس چیست و چگونه کار می کند؟» با شما صحبت کنیم. در این رابطه درباره اجزای دستگاه، نکاتی که در زمان ارسال و یا دریافت فکس باید به آن توجه کرد، با شما صحبت خواهیم کرد. پس همراه ما باشید.

 

 

فکس چیست؟

برای اینکه با نحوه کار دستگاه فکس آشنا بشویم، در قدم اول باید بدانیم دستگاه فکس چیست؟ اگر بخواهیم به زبان ساده درباره این دستگاه صحبت کنیم باید بگوییم، فکس اسناد را در یک جا کپی کرده و در مکان دیگر آن را چاپ می‌کند. در واقع، امکان ارسال اسناد و دریافت آنها را از طریق خطوط تلفنی، فکس می‌گویند.

 

 

در تلفظ عامه مردم گاهی فکس را فاکس می گویند که این گویش اشتباه است.
در تلفظ عامه مردم گاهی فکس را فاکس می گویند که این گویش اشتباه است.

دستگاه فکس چند مدل دارد؟

دستگاه فکس به ۳ دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

۱. لیزری

دستگاه فکس لیزری یکی از جدیدترین انواع آن است که دقت و سرعت بسیار بالایی در ارسال، دریافت، چاپ و اسکن داده‌ها دارد. فکس لیزری خود به ۴ مدل تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • دو کاره
  • سه کاره
  • چهارکاره

دستگاه فکس لیزری می‌تواند از طریق LAN  و USB به کامپیوتر و شبکه متصل شده و فکس را ارسال یا دریافت کند. حتی می‌تواند به چند کامپیوتر فکس ارسال یا دریافت کند.

۲. حرارتی

نوع حرارتی دستگاه، دوام بیشتری داشته و استهلاک کمتری پیدا می‌کند. اگر از دستگاه فکس زیاد استفاده نمی‌کنید، مدل حرارتی آن انتخاب مناسبی است. تفاوت این نوع با دو مدل دیگر در نوع کاغذ و نحوه‌ی چاپ آن است.

دستگاه فکس حرارتی برای خروج داده‌هایش نیازی به کارتریج نداشته و از تکنولوژی حرارتی برای چاپ روی کاغذ استفاده می‌کند. این مدل برای چاپ پیام از کاغذهای مخصوص که به گرما حساس هستند، استفاده می‌کند.

۳. کاربنی

دستگاه فکس کاربنی برای کاربری کم تا متوسط تولید شده و کلیه فکس‌های آن روی کاغذ A4 انجام می‌شود. این مدل اسکنر نیز داشته و از پیام کپی می‌گیرد. بنابراین فکس کاربنی دو کاره است.

نحوه عملکرد آن بسیار شبیه فکس‌های حرارتی است. تنها تفاوت این دو در نوع کاغذ آنهاست. در مدل حرارتی از کاغذهای حرارتی استفاده می‌شود، اما در این مدل از کازبن رول با ۲۵۰ برگ استفاده می‌گردد.

رول کاغذ
رول بخشی از دستگاه فکس است که به ۳ دسته رول لیزری، حرارتی و کاربنی تقسیم شده و هر رول فکس برای همان مدل قابل استفاده است.

هر دستگاه فکس از چه اجزایی تشکیل شده است؟

تمامی دستگاه‌های فکس از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اند که عبارتند از: اسکنر، چاپگر و خط تلفن  یا مودم

فکس چگونه کار می کند؟

دستگاه فکس وقتی تصویر یا سند نوشتاری را می‌خواهد ارسال کند، از طریق اسکنرش ابتدا آن را اسکن می‌کند. اسکنر فکس در واقع یک خط از سنسورهای CCD با1728 نقطه‌ است.

هر سنسور با توجه به شدت بازتاب نوری که روی کاغذ می‌تابد، ولتاژی تولید می‌کند که این ولتاژ بسته به سیاهی یا سفیدی نقطه، فرق می‌کند. این ولتاژهای متفاوت تبدیل به اطلاعات بیتی می‌شوند و توسط (Encoder) فشرده و در نهایت توسط مودم به صورت امواج صدا منتقل می‌شوند.

مودم‌ها با سرعت 56 کیلوبایت در ثانیه اطلاعات را از مودم انتقال می‌دهند. این شیوه انتقال چیزی حدود 15 ثانیه زمان لازم دارد. پس از اینکه فکس ارسال شد، ارسال کننده با گیرنده فکس تماس می‌گیرد. با این کار، مرحله‌ی بعدی که (Handshake) نام دارد را انجام می‌دهد. اگر بخواهیم مراحل ارسال و دریافت فکس را به صورت مختصر بگوییم، عبارتند از:

  1. ابتدا اطلاعاتی همچون سرعت مودم، اطلاعات ارسال کننده و دقت چاپ هر صفحه ارسال می‌شود.
  2. اطلاعات صفحه‌ای که نیاز به فکس بوده، منتقل می‌گردد.
  3. سیگنالی داده می‌شود که دیگر صفحه‌ای وجود ندارد.

برای ارسال فکس چه اطلاعاتی لازم دارید؟

برای ارسال فکس تنها به اسناد و شماره فکس نیاز دارید.

شماره فکس چیست؟

شماره فکس مانند شماره‌های معمولی تلفن است، با این تفاوت که وقتی فرد با آن تماس می‌گیرد، صدای فکس پاسخگو خواهد بود. این شماره از طریق شرکت مخابرات به فرد داده می‌شود. اگر فکس بین دو استان یا دو شهر در دو استان متفاوت انجام می‌گیرد، ابتدا باید کد شهر را قبل از تماس وارد کرده و سپس شماره گرفته شود.

طول شماره فکس
چنانچه شما بین دو کشور بخواهید فکس کنید، ابتدا باید کد آن کشور را وارد کنید. در این صورت طول شماره فکس بسیار طولانی می‌شود.

چه نکاتی برای ارسال فکس وجود دارد؟

  1. قبل از ارسال فکس ابتدا بررسی کنید که دستگاه به تلفن وصل باشد.
  2. تونر یا جوهر آن پر باشد.
  3. دستگاه، کاغذ داشته باشد.
  4. دستگاه را روشن کرده و سندی که می‌خواهید فکس کنید را در قسمت مخصوص قرار دهید.
  5. با شماره فکس گیرنده تماس بگیرید.
  6. گزینه ارسال را انتخاب کنید.
  7. پس از ارسال، تأییدیه را دریافت کنید.
  8. کار به اتمام رسید، اسنادتان را بردارید.

چه نکاتی را در زمان دریافت فکس باید توجه کرد؟

  • دستگاه فکس راه‌اندازی شده‌باشد.
  • دستگاه جوهر و کاغذ مخصوص داشته باشد.
  • زمانیکه که تلفن دستگاه زنگ خورد، آن را بردارید.
  • فرستنده باید تأیید کند که فکس با موفقیت به اتمام رسیده‌است.

و اما در آخر…

ر این مقاله سعی کردیم درباره دستگاه فکس، نحوه عملکرد و اجزای آن اطلاعات کامل اما مختصری در اختیارتان قراردهیم. کپی تک یک فروشگاه خرید اینترنتی زیر مجموعه شرکت «سرزمین کالاهای هوشمند خاورمیانه» است.

در کپی تک ما مدعی هستیم تمامی محصولاتمان با ضمانت «اصل بودن کالا» و «پایین‌ترین قیمت» به مشتریان عرضه می‌شود.کافی است یک بار از محصولات ما خریداری کنید تا متوجه کیفیت خوب آنها شوید. چنانچه قصد خرید دستگاه فکس دارید، کافی است وارد سایت ما شده و لیست قیمت انواع دستگاه فکس‌ها از برندهای معتبر را مشاهده و با اطمینان و خیالی آسوده؛ یکی از آنها را انتخاب و خرید کنید.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید