کاغذ تحریر چیست و چند مدل کاغذ تحریر داریم؟

کاغذ تحریر، یکی از پرکاربردترین انواع کاغذ است که همه‌ی ما از دوران دبستان و یا حتی قدیمی‌تر با آن سر و کار داشتیم. شاید با خواندن تیتز مقاله تعجب کرده و با خود فکر کنید، کاغذ تحریر یک مدل بیشتر نیست و آن هم همان مدلی بوده که در دوران مدرسه و تحصیل از آن استفاده می‌کردیم.

به چه کاغذی کاغذ تحریر می‌گویند؟

مرسوم‌ترین و رایج‌ترین نوع کاغذ، کاغذ تحریر است که مصارف گوناگونی دارد. این نوع کاغذ، در انواع گرماژ مختلف بین ۵۰ تا ۱۲۰گرم در بازار موجود بوده و برای چاپ و نوشتن دستی استفاده می‌شود.

کاغذ تحریر سطح بافت‌داری دارد و در حین نگارش، جوهر خودکار به راحتی جذبش می‌شود. این نوع کاغذ را بیشتر در مراکز و سازمان‌های دولتی استفاده می‌کنند.

دلیل کیفیت مختلف کاغذ تحریر، خمیر آن است. اغلب خمیرهای کاغذی که برای چاپ کتاب استفاده می‌شود، رنگشان سفید بوده و بسیار باکیفیت هستند. اما خمیر کاغذی که برای تهیه روزنامه و مقواهای نازک استفاده می‌کنند، تیره‌تر بوده و کیفیت کمتری دارد. از کاغذ تحریر برای تهیه روزنامه، مجله، کتاب، کاتالوگ و … استفاده می‌شود.

رنگ کاغذ
هرچه کاغذ مرغوبیت بیشتری داشته باشد، رنگ آن سفیدتر است. کاغذهایی که رنگشان به سمت قهوه‌ای می‌رود، قیمت و کیفیت پایین‌تری دارند.

چند مدل کاغذ تحریر داریم؟

کاغذهای تحریر به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • پوشش‌دار یا اندودشده (Coated)

کاغذهای پوشش‌دار یا کاغذهای اندودشده، Coated به کاغذهایی گفته می‌شوند که سطح آنها از مواد شیمیایی و پلمیری مختلفی همچون کلسیم کربنات و یا گچ پوشیده شده‌است. این کاغذها نسبت به کاغذهای معمولی کیفیت بهتری دارند، نرم‌تر و لطیف‌تر بوده و جذب جوهر آنها آسان‌تر و بهتر است.

  • بدون پوشش یا اندودنشده (Un Coated)

کاغذهای بدون پوشش یا اندودنشده، کاغذهایی هستند که به طور مستقیم از خمیر کاغذ تهیه می‌شوند. این نوع کاغذها، قدرت جذب بسیار بالایی دارند و در هنگام نوشتن یا چاپ، جوهر به سمت دیگر کاغذ نفوذ نمی‌کند.

کاغذ تحریر رنگی
کاغذهای تحریر را با کمک مواد شیمیایی می‌توان رنگ کرد و به آن رنگ‌بندی مختلف داد.

انواع کاغذ تحریر از لحاظ ابعاد و اندازه

کاغذ تحریر از لحاظ ابعاد و اندازه به دو دسته A و B تقسیم می‌شود. شناخته‌ترین اندازه کاغذهای تحریر، کاغذهای سری A هستند. کاغذ A1 از همه بزرگ‌تر و کاغذ A10 از همه کوچک‌تر است. البته ابعاد بزرگ‌تر از این دو نیز در انواع سایز کاغذ وجود دارد که برای بسته‌بندی و ارسال عمده کاغذ استفاده می‌شود.

انواع کاغذ تحریر از نظر وزن

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، کاغذ تحریر از نظر وزنی گرماژی متغیر بین ۵۰ تا ۱۲۰ گرم در مترمربع دارد. این گرماژها عبارتند از:

  • ۵۰
  • ۵۵
  • ۶۰
  • ۶۵
  • ۷۰
  • ۷۵
  • ۸۰
  • ۱۰۰
  • ۱۲۰

اغلب ناشران به دلیل اینکه کتاب، وزن زیادی نداشته باشد و در عین حال کیفیتش نیز خوب باشد، از کاغذ تحریر با گرماژ ۷۰ تا ۸۰ گرم در مترمربع استفاده می‌‌کنند.

انواع کاغذ تحریر از لحاظ کاربرد

کاغذ تحریر یکی از کاغذهای پرمصرف است که از آن برای چاپ انواع کتاب، سررسید، کاغذ یادداشت، روزنامه، کاتالوگ، اوراق اداری، پاکت نامه استفاده می‌کنند. نوعی از کاغذهای تحریر هستند که رنگی بوده و برای چاپ بروشور و کاغذهای تبلیغاتی به رنگ‌های سبز، زرد و صورتی استفاده می‌شوند.

کاغذهای تحریر چه ویژگی‌هایی دارند؟

در این قسمت به صورت خلاصه در مورد ویژگی‌ها و مزایای کاغذ تحریر صحبت خواهیم کرد:

  1. کاغذ تحریر سطح صاف و براقی دارد.
  2. کاغذ تحریر در صنایع مختلف کاربرد دارد.
  3. رنگ سفید کاغذ تحریر موجب خوانایی بیشتر و کیفیت بالای چاپ آن می‌شود.
  4. کاغذ تحریر استحکام و مقاومت بالایی دارد و همین مسئله موجب شده تا از آن برای چاپ اسناد و مدارک استفاده کنند.
  5. قدرت جذب جوهر کاغذ تحریر بسیار بالاست.

تفاوت کاغذ گلاسه با کاغذ تحریر در چیست؟

کاغذ تحریر سطح بافت‌داری داشته و قدرت جذب آن بالاست. از این کاغذ بیشتر برای نوشتن استفاده می‌شود. کاغذ گلاسه نیز سطحش براق و صاف بوده، اما بدون بافت است و همین مسئله موجب شده تا جوهر جذب بافت کاغذ نشده و روی سطح کاغذ باقی بماند و تصاویر شفافیت رنگ و کیفیت چاپ بهتری داشته باشند.

چاپ تصویر و کاغذ تحریر

در چاپ‌های رنگی از نوع جوهر افشان و یا مرکبی، همچون دستگاه افست، رنگ‌ها به راحتی جذب بافت کاغذ تحریر شده و در نتیجه به صورت کدر و غیرشفاف می‌شوند. به همین دلیل از کاغذ تحریر برای چاپ تصاویر استفاده نمی‌کنند.

لوازم یدکی و قطعات پرینتر را از کپی تک بخواهید.

قیمت کاغذ تحریر بیشتر است یا کاغذ گلاسه؟

اغلب قیمت کاغذ گلاسه از کاغذ تحریر بیشتر است. البته این مسئله به موجودی کاغذ گلاسه در بازار و ضخامت آن نیز بستگی دارد. گاهی قیمت هر دو نوع از انواع کاغذ یکسان هستند.

چرا کاغذ تحریر بیشتر از کاغذ گلاسه استفاده می‌شود؟

کاغذ تحریر علاوه بر قیمت مناسبش، کارایی بیشتر داشته و به همین دلیل بیشتر از کاغذ گلاسه استفاده می‌گردد.

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید